Konvertering av webbplatser

Du vill skapa en helhetsupplevelse som gör att besökarna blir nyfikna, känner sig väl omhändertagna, och lockas till mer information eller köp.

Konvertering av webbplatser

Du vill skapa en helhetsupplevelse som gör att besökarna blir nyfikna, känner sig väl omhändertagna, och lockas till mer information eller köp.

Konvertering – Det nya sättet att öka inkomster och leads via företagets webbplats

Företagets webbplats är den sista och viktigaste länken i den digitala marknadsföringen. All annonsering och SEO ska riktas in mot en sida med ett erbjudande som måste vara riktigt bra. Görs förändringarna på rätt sätt är inte ovanligt med 100% ökning av konverteringen, dvs att få besökaren att utföra det du vill. Det kan vara att sälja en vara eller en tjänst. Som konvertering räknas även att samla in kvalificerade leads.

En bra säljande sida slutar aldrig att generera resultat. En kartläggning som vi har gjort av 100 företags optimeringar visar att enkla förändringar kan öka konverteringen i genomsnitt med 55% och vid en mer grundläggande förändring 120%.

Gartner skriver i en färsk rapport att ’’generera trafik och samla leads är den största utmaningen för marknads- och säljavdelningar.’’

Det är ingen slump att vissa företag lyckas bra med att öka vinsterna via webbplatsen. Det handlar om ett metodiskt arbete med webbmässiga principer för marknadsföring i botten. Detta tillsammans med tekniker som fångar upp kundernas intresse på ett lagom avvägt sätt.

Vår konverteringstjänst ökar försäljning och leadgenerering via företagets webbsidor, genom nya metoder och testning.

Hur kan förbättringar av företagets webbplats öka ROI för din marknadsföringspeng?

Först av allt: Vad är problemet? I allmänhet har företag skapat relativt snygga och informativa webbsidor, men trots att sajterna får många besök så köps det för lite, eller genererar för få leads att jobba med. Det saknas ofta en effektiv säljdesign i utformandet av sajten. Orsakerna kan vara många till att det inte fungerar (se några nedan).

Det enkla svaret är att lönsamma förändringar på en webbplats är förhållandevis billiga och ger intäkter under en lång tid. Företagets webbplats är den viktigaste delen i säljkedjan. Sajten bör vara slutmålet för all annonsering och sökträffar. Även små förändringar av innehållet på sajten kan leda till uppseendeväckande ökningar av försäljning och leads. Exempel kan vara att beställa mer information eller ladda ner ett whitepaper.

Hur gör man för att nå resultat?

Alla företag är olika så metoderna kan se lite olika ut. Men det handlar om en kombination av bra innehåll, bra kundbemötande och effektiva sätt att få kunderna att agera. 

Exempel på åtgärder:

  • Genomgång av företagets mål och kunder som utgångspunkt för analys av nuvarande webbplats.
  • Bättre copy som attraherar kunden och förbättrar SEO och sökbarhet.
  • Skapa renodlade landningssidor som fokuserar på erbjudandet
  • Jobba med erbjudanden som minskar mentala hinder för köp eller leadsgenerering.
  • Använda förtroendeskapande åtgärder.
  • Förenkla och ta bort onödiga steg i processen.
  • Analys av existerande webbplats, var tappas kunderna i dagsläget?
  • Konkurrensanalys, vad gör liknande företag. Utforma keywords.
  • Använda teknik, som webchat, undersökningar, formulär mm.
  • Kan text och bilder förstärka budskapet? Och hur?
  • Förslag till stödjande sidinnehåll, certifieringar, sociala medier blogg mm.
  • A/B testning för att se vilka sidvarianter som säljer bäst eller ger flest leads.
  • Förslag till förbättringar av erbjudandet, både marknadsföringsmässigt och webbtekniskt genom beprövade metoder.

Varför ska ni satsa på företagets webbplats?

  • Webbsidan är den viktigaste länken i säljkedjan
  • Även enkla förändringar kan ge stora vinster som är bestående
  • Dina konkurrenter satsar allt mer på digital marknadsföring
  • Ger bästa ROI för marknadsföringspengarna

Studies show that average costs per lead cost 61% less through inbound digital marketing channels when compared to traditional outbound media.’’ – UNION

“Conversion rate optimization really isn’t about optimizing web pages – it’s about optimizing decisions – and the page itself is a means to an end but not an end itself.” – Michael Lykke Aagaard – Unbounce

Kontakta mig för mer info!

Jörgen Jansson

Jörgen Jansson

Online marketing specialist

0708/66 50 61
Kontakt via mail

Boka Onlinemöte

Boka online möte med oss via Skype, Google hangouts eller Teamviewer så kan vi diskutera era behov och se hur vi kan hjälpa er!

Har ni inte tillgång till något av dessa verktyg, så löser vi det ändå.

Läs mer och boka möte