Adwords – Liten kan bli stor

Adwords kan lyfta din trafik till webbplatsen. En bra utformad kampanj behöver inte vara dyr och kan lätt återanvändas.

Adwords som komplement i din marknadsföring, eller allt du behöver?

När vi letar efter något att köpa är det 65% av oss som klickar på annonser, och 41% klickar på de tre första annonserna på första söksidan i Google. Adwords är därför ett mycket kostnadseffektivt sätt att annonsera på. Det ger ögonblickliga resultat och det går snabbt att avgöra om en kampanj fungerar eller inte. 9 av 10 köp görs från första söksidan i Google.

adwords-50-percent

Det enda du behöver tänka på är: Vad är ett klick värt för min produkt eller tjänst och hur mycket får det kosta? Genomsnittlig kostnad i Sverige är ca 5 kronor per klick, och då kan det dessutom vara klart billigare i branscher som inte är så konkurrensutsatta. Och om man även utformar keywords på ett lite smartare sätt. Adwords är även ett bra sätt att öka medvetenheten om ditt företag, speciellt i början när ingen vet vem du är.

En annan fördel är att adwords går att rikta mot olika grupper, intressen och platser. Väldigt intressant om du har en lokal affärsrörelse, men även om du vill nå speciella målgrupper.

3 viktigaste anledningar att använda Adwords:

  1. När det är uppsatt och fungerar så är det lite som ett självspelande piano, det gör att ni hela tiden drar in mera pengar än ni lägger ut. Med smärre justeringar fungerar det över en längre tid. Vid så kallad PPC, pay-per-click betalar ni bara för just klick, till en fastställd budget. Inga risker med andra ord.
  2. Kunderna söker upp er med ett tydligt mål, att köpa eller skaffa mer information. Och dom eftersöker informationen, det är inget som kunden behöver övertalas till. Det är unikt i marknadsföring.
  3. En av de absolut bästa möjligheterna för små företag att konkurrera med större företag, och som inte annars hade varit möjligt eftersom de större företagen har råd med omfattande SEO arbete. Det är svårt att naturligt (organiskt) hamna på den viktiga förstasidan i Google, och därför vinner de större företagen oftast. Dom har större resurser att driva in trafik från exempelvis sociala medier vilket påverkar rankingen i Google.

Driva trafik till din webbplats

Bra beskrivning av utbud i olika nivåer. Även med spara online.

Exempel på annons: Bra beskrivning av utbud i olika nivåer. Renodlat med webbköp erbjudande.

En av våra kunder betalade 1.70 kr per klick, och hon sålde kurser för ca 2000 kr/st. Det har nu resulterat i en pågående kampanj sedan ett halvår där bara få ändringar behövde göras i efterhand. Klicken resulterade förstås inte alltid i direkta köp, men hon styrde dom till rätt kurssidor från bra och relevanta annonser för sökorden. I det fallet fördubblade vi effektiviteten av annonseringen via adwords.

Kombinationen av att kunderna själva söker efter informationen på Google och ett billigt klickpris driver mycket av affärerna för denna kund. Bra kampanjer har dessutom fördelen att dom kan användas flera gånger när jobbet är gjort ordentligt en gång. Och besökare klickar på Adwordsannonser!

1 krona in 2 kronor ut – och ofta mer

Exempel på annons: Nischad och gör det lätt att kontakta, priset kan vara lågt.

Exempel på annons: Nischad och gör det lätt att kontakta, lockande prisfaktor.

Det kan vara klokt att ha adwordskampanjer parallellt med annan marknadsföring, om man kan bevisa att det är lönsamt. En bra adwordskampanj kan lyfta försäljningen rejält och ger i genomsnitt tillbaka 2 kronor för varje satsad krona sett över alla branscher. Det innebär förstås även att en bra kampanj kan lyfta sig mycket över det snittet. Vissa branscher kan dessutom vara mindre konkurrensutsatta och därför extra tacksamma för annonsering. Och om företaget har en nischprodukt ökar möjligheterna ytterligare.

3 näst viktigaste anledningarna för att använda adwords

  1. Adwords ger fantastiska möjligheter att nå rätt personer vid rätt tillfälle, även specifika platser och intressen med riktade målgruppsannonser.
  2. Det är det enklaste sättet att mäta exakta effekter av annonsering som finns. Allt går att mäta genom Google Analytics och Adwords. Det går att se hur besökarna hittar dig och därigenom kunna förfina söktermerna.
  3. Ger snabba resultat och det går att styra dagliga utgifter.

SEO då? Är det onödigt?

Tydliga målgrupper, platser, aktiviteter och priser.

Tydliga målgrupper, platser, aktiviteter och priser.

Alla bör förstås lägga resurser på en bra SEO eftersom även det leder till affärer och även gör annonseringen med adwords billigare eftersom Google rankar kvalitet på webbplatserna. SEO kan vara speciellt effektivt om företaget säljer något väldigt specifikt och som inte är så konkurrensutsatt. Men allmänt så ökar konkurrensen hela tiden och därför är annonsering ofta ett bra alternativ. Nästan alla köp går ju via första söksidan i Google.

Med adwords köper du dig en plats helt enkelt. Vissa sökord är dyra men det går ofta att planera kombinationer och liknande ord som får ner kostnaderna betydligt. Adwords är även bra för riktade kampanjer, en viss produkt, en viss årstid eller något annat som behöver uppmärksammas vid vissa tillfällen.

Det är även förhållandevis enkelt att göra en analys och komma igång med annonserna, om man jämför med utveckling av SEO, mailinglistor mm, som är ett arbete på längre sikt.

Intressanta fakta

Adwords var den enda kanalen som minst 50% av alla marknadförare sade gav ett bra ROI i en stor undersökning.

Fakta om oss

Vi fördubblade effektiviteten per krona för en kunds adwordskampanjer med hjälp av analyser och riktade annonser. Vi gjorde nyligen 24 adwordsannonser med en genomsnittlig CTR på 13,5% och Google brukar säga att 2-5% brukar räknas som en bra CTR. CTR är procenten som klickar på annonser av möjliga visningar.

Kontakta mig för mer info!

Jörgen Jansson

Jörgen Jansson

Online marketing specialist

Maila Jörgen
0708/66 50 61

Boka Onlinemöte

Boka online möte med oss via Skype, Google hangouts eller Teamviewer så kan vi diskutera era behov och se hur vi kan hjälpa er!

Har ni inte tillgång till något av dessa verktyg, så löser vi det ändå.

Läs mer och boka möte

Adwords som komplement i din marknadsföring, eller allt du behöver?

När vi letar efter något att köpa är det 65% av oss som klickar på annonser, och 41% klickar på de tre första annonserna på första söksidan i Google. Adwords är därför ett mycket kostnadseffektivt sätt att annonsera på. Det ger ögonblickliga resultat och det går snabbt att avgöra om en kampanj fungerar eller inte. 9 av 10 köp görs från första söksidan i Google.

adwords-50-percent

Det enda du behöver tänka på är: Vad är ett klick värt för min produkt eller tjänst och hur mycket får det kosta? Genomsnittlig kostnad i Sverige är ca 5 kronor per klick, och då kan det dessutom vara klart billigare i branscher som inte är så konkurrensutsatta. Och om man även utformar keywords på ett lite smartare sätt. Adwords är även ett bra sätt att öka medvetenheten om ditt företag, speciellt i början när ingen vet vem du är.

En annan fördel är att adwords går att rikta mot olika grupper, intressen och platser. Väldigt intressant om du har en lokal affärsrörelse, men även om du vill nå speciella målgrupper.

3 viktigaste anledningar att använda Adwords:

  1. När det är uppsatt och fungerar så är det lite som ett självspelande piano, det gör att ni hela tiden drar in mera pengar än ni lägger ut. Med smärre justeringar fungerar det över en längre tid. Vid så kallad PPC, pay-per-click betalar ni bara för just klick, till en fastställd budget. Inga risker med andra ord.
  2. Kunderna söker upp er med ett tydligt mål, att köpa eller skaffa mer information. Och dom eftersöker informationen, det är inget som kunden behöver övertalas till. Det är unikt i marknadsföring.
  3. En av de absolut bästa möjligheterna för små företag att konkurrera med större företag, och som inte annars hade varit möjligt eftersom de större företagen har råd med omfattande SEO arbete. Det är svårt att naturligt (organiskt) hamna på den viktiga förstasidan i Google, och därför vinner de större företagen oftast. Dom har större resurser att driva in trafik från exempelvis sociala medier vilket påverkar rankingen i Google.

Driva trafik till din webbplats

Bra beskrivning av utbud i olika nivåer. Även med spara online.

Exempel på annons: Bra beskrivning av utbud i olika nivåer. Renodlat med webbköp erbjudande.

En av våra kunder betalade 1.70 kr per klick, och hon sålde kurser för ca 2000 kr/st. Det har nu resulterat i en pågående kampanj sedan ett halvår där bara få ändringar behövde göras i efterhand. Klicken resulterade förstås inte alltid i direkta köp, men hon styrde dom till rätt kurssidor från bra och relevanta annonser för sökorden. I det fallet fördubblade vi effektiviteten av annonseringen via adwords.

Kombinationen av att kunderna själva söker efter informationen på Google och ett billigt klickpris driver mycket av affärerna för denna kund. Bra kampanjer har dessutom fördelen att dom kan användas flera gånger när jobbet är gjort ordentligt en gång. Och besökare klickar på Adwordsannonser!

1 krona in 2 kronor ut – och ofta mer

Exempel på annons: Nischad och gör det lätt att kontakta, priset kan vara lågt.

Exempel på annons: Nischad och gör det lätt att kontakta, lockande prisfaktor.

Det kan vara klokt att ha adwordskampanjer parallellt med annan marknadsföring, om man kan bevisa att det är lönsamt. En bra adwordskampanj kan lyfta försäljningen rejält och ger i genomsnitt tillbaka 2 kronor för varje satsad krona sett över alla branscher. Det innebär förstås även att en bra kampanj kan lyfta sig mycket över det snittet. Vissa branscher kan dessutom vara mindre konkurrensutsatta och därför extra tacksamma för annonsering. Och om företaget har en nischprodukt ökar möjligheterna ytterligare.

3 näst viktigaste anledningarna för att använda adwords

  1. Adwords ger fantastiska möjligheter att nå rätt personer vid rätt tillfälle, även specifika platser och intressen med riktade målgruppsannonser.
  2. Det är det enklaste sättet att mäta exakta effekter av annonsering som finns. Allt går att mäta genom Google Analytics och Adwords. Det går att se hur besökarna hittar dig och därigenom kunna förfina söktermerna.
  3. Ger snabba resultat och det går att styra dagliga utgifter.

SEO då? Är det onödigt?

Tydliga målgrupper, platser, aktiviteter och priser.

Tydliga målgrupper, platser, aktiviteter och priser.

Alla bör förstås lägga resurser på en bra SEO eftersom även det leder till affärer och även gör annonseringen med adwords billigare eftersom Google rankar kvalitet på webbplatserna. SEO kan vara speciellt effektivt om företaget säljer något väldigt specifikt och som inte är så konkurrensutsatt. Men allmänt så ökar konkurrensen hela tiden och därför är annonsering ofta ett bra alternativ. Nästan alla köp går ju via första söksidan i Google.

Med adwords köper du dig en plats helt enkelt. Vissa sökord är dyra men det går ofta att planera kombinationer och liknande ord som får ner kostnaderna betydligt. Adwords är även bra för riktade kampanjer, en viss produkt, en viss årstid eller något annat som behöver uppmärksammas vid vissa tillfällen.

Det är även förhållandevis enkelt att göra en analys och komma igång med annonserna, om man jämför med utveckling av SEO, mailinglistor mm, som är ett arbete på längre sikt.

Intressanta fakta

Adwords var den enda kanalen som minst 50% av alla marknadförare sade gav ett bra ROI i en stor undersökning.

Fakta om oss

Vi fördubblade effektiviteten per krona för en kunds adwordskampanjer med hjälp av analyser och riktade annonser. Vi gjorde nyligen 24 adwordsannonser med en genomsnittlig CTR på 13,5% och Google brukar säga att 2-5% brukar räknas som en bra CTR. CTR är procenten som klickar på annonser av möjliga visningar.

Kontakta mig för mer info!

Jörgen Jansson

Jörgen Jansson

Online marketing specialist

Maila Jörgen
0708/66 50 61