Facebookannonsering

När du vill ha precision i marknadsföringen är annonsering med Facebook svårslaget, och det
kan även vara ett mycket bra sätt att öka medvetenheten om varumärket.

Boka ett online-möte

Kontakta oss

Varför och hur facebook-annonsering fungerar

Först några fördelar i korthet:

  • Går att rikta mot väldigt specifika målgrupper på specifika platser.
  • Lätt att hitta nya bra kunder som liknar dina nuvarande kunder.
  • Det går att få företagets hemsida att fungera tillsammans med facebookannonser. Du kan exempelvis annonsera på ett sätt om någon har laddat ner information och på ett annat sätt om det bara är ett besök på hemsidan.
  • Ett bra sätt att väcka uppmärksamhet när potentiella kunder inte känner till ditt företag men har intressen inom ditt område. Facebook känner till användarnas intressen och de är därför lätta att nå.
  • Dina kunder finns på Facebook, ca 7 av 10 internetanvändare i Sverige är på Facebook.
  • Facebookannonsering är det billigaste sättet att nå många kunder.
  • Möjligheten att använda bilder och video kan ge mycket bra resultat, vilket är svårt att uppnå annars.

Vad är ett klick värt?

Facebookannons

Annons med bild som stärker budskapet.

Det går för det mesta att räkna ut vad ett klick är värt för ett företag. Vid direkta köp är det lätt att koppla till ett exakt värde. Kostnaden för annonsörer ligger i genomsnitt på ca 3 kronor per klick i Sverige, och det kan variera mycket för olika branscher. Även bra leads som visar upp ett intresse, kan gå att värdera. Hur mycket skulle du annars behöva lägga ned i arbetstid/kostnad för att hitta intresserade kunder?

Den vanligaste annonsformen för Facebook är att du vill få in kunden på din webbsida. Där är det sedan viktigt att du ser till att dom agerar på något sätt, exempelvis laddar ner infomaterial eller tar kontakt. Det kallas att kunden konverterar på ett eller annat sätt. Utformningen av din webbsida är därför mycket viktig om det ska löna sig med annonser. Ett annat exempel som kan vara lite svårare att räkna på, kan vara att samla på prenumeranter till nyhetsbrev, som ger en långsiktig verkan vid kundrekrytering. Men nog så viktig eftersom marknadsföring via e-post kan vara mycket effektivt.

Styrning mot målgrupper – största fördelen

Den allra största fördelen med Facebook är styrningen av annonser mot målgrupper. Det går att rikta annonser i princip hur snävt som helst. Ett visst område, kön, inkomst, ålder och intressen osv. Det går även att annonsera mot liknande kundgrupper som du har sedan tidigare, vilket gör annonseringen extra träffsäker. 

Ger bra avkastning på annonspengarna

Facebookannons med kontrast och fråga

Facebookannons med intressant kontrast och fråga.

Annonsörer runt om i världen anser att annonsering via Facebook ger den största avkastningen av alla sociala medier. Och Facebook är den överlägset största kanalen för annonsering bland sociala medier. 

Den genomsnittliga konverteringsgraden för facebookannonsering är 9,2 %. Med det menas antalet procent som har utfört någon slags önskad handling på din webbplats efter att ha klickat på annonsen. Det kan också innebära en direkt reaktion inne på annonsen, utan att besökaren lämnar Facebook. Exempel på det kan vara insamling av leads eller prenumerationer på nyhetsbrev.

Även kampanjer på något hundratal kronor i månaden kan göra stor skillnad. Anledningen är att annonsering genererar mer följare och gillanden än vanliga inlägg. Följarna är mycket viktiga i längden och har stor potential som framtida kunder. Ökningen är 77% mer följare och dubbla antalet klick för de som annonserar. Dessutom utökas möjligheterna att annonsera mot liknande grupper som dina följare.

Ytterligare en fördel med annonserna är att många ser din annons, även om de inte gör något eller klickar just då. Det skapar en medvetenhet om varumärket som kan ge resultat längre fram.

Flexibla strategier med annonsering

Vid försäljning av en produkt eller en enkel tjänst kan det vara ganska rakt på sak med en köpknapp i annonsen. Men i andra lägen kan det behövas något eller några steg innan kunden är redo att göra affärer. Då gäller det att nyttan för kunden ska vara tydlig i annonsen och tröskeln för att gå vidare bör vara låg. Steget att gå in på sajten, prenumerera på nyhetsbrev, eller ladda ner infomaterial är inte lika stort som att direkt välja ett köp.

Enkel video som visar input-output

Enkel video som visar input -output

Sedan går det att följa upp kundernas väg via s.k. retargeting. Om exempelvis kunden har klickat sig vidare till din webbhandel men inte gjort något val går det att återannonsera på Facebook för att påminna om produkten eller tjänsten. Och samma gäller om kunden har hoppat av köpet. 

Effektiviteten med retargeting är det dubbla mot vanliga annonser på Facebook. Om kunderna har gjort några val i kedjan alltifrån att klicka på annonsen till att utföra något på din sajt, så vet du att chansen ökar för en framtida affär. Målet kan förstås även vara ren uppmärksamhet i en första fas, som att få mera följare eller likes.

Skillnader mellan Adwords och Facebook

Adwords har sin stora styrka i att någon aktivt söker efter en vara eller tjänst, vilket gör att de är benägna att köpa eller visa intresse direkt. Facebook gör att du kan få besökare intresserade genom bra annonser och för att du vet vad dom är intresserade av från början. Så vad du ska välja beror mycket på din bransch, typ av efterfrågan och andra faktorer. Det kan ofta vara båda principerna som gäller samtidigt. Fånga in redan medvetna kunder via Adwords och intressera nya via Facebook.

Facebookannonsering har sin absoluta styrka i kombinationen med bilder och videos, tillsammans med en säljande text. Det kan vara speciellt lyckat i vissa branscher som har exempelvis konsumentprodukter, resor eller tjänster som är lätta att illustrera. 

Vad gör en bra facebookannons?

Det är förstås anpassat till vad man försöker sälja, men kvaliteten på bilder och video är mycket viktig. Bilder och video påverkar våra känslor, och det kan vara ett effektivt sätt att nå kunder. Det får gärna vara något som sticker ut litegrann så att det syns i flödet. Och om du vill sälja förtroende så är bilder på människor alltid bra. Du bör även försöka ställa frågor som engagerar och gör att besökarna vill se svaren. Det är också bra att motivera med gratismaterial om det är tjänster, eller extraerbjudanden för produkter. Det är viktigt att i förhand ha tänkt ut vilken eller vilka som är idealkunder för annonsen.

Vad behöver du göra?

  • Fundera över kundgrupper. Var finns dom, vilka åldrar, vad har dom för utbildning, man eller kvinna osv. Ju bättre information, desto träffsäkrare annonser. Har ni Google Analytics installerat på er webbsajt finns mycket information att hämta där om vilka besökarna är. Det finns även intressant statistik i Facebook om ni har en företagssida. Många gånger kan det vara ganska enkelt att veta vad din kundgrupp har för intressen och då ska det förstås användas i fokus för annonseringen. Om du exempelvis säljer heminredning kan du bland annat skriva in IKEA och Chilis hemsida och därmed smalna av målgruppen.
  • Utforma en strategi som håller på lång sikt. Vad vill ni visa upp för framtida kunder, ska det vara som en utbildning eller ”bara” rena erbjudanden? Eller något annat? Det bör vara några teman som håller för framtiden.
  • Ta fram bra bilder och/eller videos. Det bästa är att producera eget material, men det kan vara svårt och därför kan man använda sig av exempelvis byråbilder. Där finns det mycket bra som även är gratis nuförtiden, men det gäller att hitta det lite speciella som även går ihop med företagets profil.
  • Skriva bra rubriker och copytexter som fångar intresset. Det ska vara relevant och rakt på sak. Ofta är det bra att börja med en fråga eller påstående som engagerar och får besökaren att vilja läsa vidare och agera.
  • Testa! Det är alltid lite svårt att veta vad som fungerar bäst i verkligheten, därför bör du testa några olika varianter med bilder och texter. Kanske även ändra lite i vilka kundgrupper du vill nå ut till. Om du gör pay-per-click annonsering så är det lätt att testa och sedan välja ut en vinnare bland annonserna.
  • Installera en facebookpixel på din hemsida och koppla den till Facebook. Du kan då se vilka som har varit inne på din hemsida om dom har Facebook, och marknadsföra mot dessa. Kopplingen gör att det även finns möjligheter att ta tillbaka ”förlorade” kunder, som har hoppat av köpprocessen, genom att erbjuda dom något extra via nya facebookannonser.